۞ حضرت امام خمینی (ره):
انگیزه بعثت نزول وحی است و نزول قرآن است و انگیزه تلاوت قرآن بر بشر این است که تزکیه پیدا بکنند.

اسارت نفس

اسارت نفس

به تعبیر امام خمینی «انسان تا در اسارت نفس و شهوات نفسانیّه»  است همه اعمالش نفسانی وشیطانی بوده و بر اعمال «صوریّه معنویه، قلبیّه و باطنیّه » او «صبغه نفسانیّه» غلبه خواهد داشت که «صبغه شیطان» است (شرح حدیث جنود عقل و جهل ، ص۳۲۷). حبّ نفس و حبّ دنیا عامل اصلی امراض نفسانی آدمی […]

به تعبیر امام خمینی «انسان تا در اسارت نفس و شهوات نفسانیّه»  است همه اعمالش نفسانی وشیطانی بوده و بر اعمال «صوریّه معنویه، قلبیّه و باطنیّه » او «صبغه نفسانیّه» غلبه خواهد داشت که «صبغه شیطان» است (شرح حدیث جنود عقل و جهل ، ص۳۲۷). حبّ نفس و حبّ دنیا عامل اصلی امراض نفسانی آدمی به شمار می آیند. در تقریرات فلسفه امام خمینی می­خوانیم: نفس انسان متمایل به مهلکات است. مقصود از مهلکات نیز تعلّق خاطر به نشئه طبیعت و مستی عالم طبیعت و شهوت وغضب است که مانع از رشد و تکامل آدمی می شود؛ لذا کمال انسانی در گرو خلاصی از عبودیّت نفس است (اردبیلی، ۱۳۸۵، ۳: ۳۳۸ و ۳۳۹).

بنا به قول امام در هر حظّی که نفس انسان از این عالم می برد اثری از آن در قلب واقع می شود که تأثّر از مُلک و طبیعت بوده وسبب تعلّق قلب انسان به دنیاست. با افزایش التذاذات، تأثّر قلب از آن بیشتر شده وتعلّق آن نیز بیشتر می شود (شرح چهل حدیث،ص۱۲۳). با غلبه احتجاب به طبیعت بر نفس آدمی، کم تر ممکن است «کسی خود بخود بتواند از این حجب بیرون آمده و با فطرت اصلیّه، سیر به عالم اصلی خود نماید» ( شرح حدیث جنود عقل و جهل ، ص۷۸ و ۷۹). توجّه به این مطالب نشان می دهد همچنان که نقش «خود انسان» در امر خودسازی بسیار برجسته است؛ موانع بزرگ این راه نیز منشأ درونی دارند. امام خمینی  قائل است: خود انسان در صورتی که تحت تربیت و تزکیه واقع نشود دشمن بزرگ خود است. انسان را خود او به تباهی کشیده و به ظلمت ها وارد می کند (صحیفه،ج ۱۳:ص ۵۰۷). غفلت انسان از تربیت خودش موجب می شود قوای او، قوای شیطانی شود (همان، ج۱۲: ص۲۴۳).

برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.

پاسخ دادن

ایمیل شما منتشر نمی شود. فیلدهای ضروری را کامل کنید. *

*