علی کمساری: بعد از حادثه عاشورا جریانات اعتراضی در جهان اسلام به وجود آمد و قیام توابین و قیام مختار از آن جمله است.
شب شعر بزرگ عاشورایی “حضور” همزمان با روز بزرگداشت شعر و ادب فارسی، در حسینیه جماران برگزار شد. به گزارش پرتال امام خمینی(س)حسینیه جماران، میزبان شب شعر بزرگ عاشورایی “حضور” بود و شاعران جوان کشورمان در هوای شعر عاشورایی در روز بزرگداشت شعر و ادب فارسی، در سوگ سید و سالار شهیدان اباعبدالله الحسین(ع) اشعاری سرودند. در ابتدای این مراسم و بعد از تلاوت آیات کلام الله مجید، دبیر اجرایی مراسم خانم سیده فاطمه موسوی به حاضران خوشامد گفت و اهداف برگزاری این شب شعر عاشورایی را تشریح کرد. سپس حجت الاسلام و المسلمین دکتر علی کمساری ضمن خیر مقدم به شاعران و خانواده شهدای دعوت شده به این مراسم، گفت: از بُعد اجتماعی یکی از ویژگی های مهم و اساسی اتفاقی که در کربلا افتاد این است که یک اتفاق الهام بخش و جریان ساز بود. این بخش قیام امام حسین(ع) روز به روز دارد جلوه ها و مظاهر جدیدتری را در عرصه عالم نشان می دهد. دکتر علی کمساری تصریح کرد: همه حوادث تاریخ اسلام به نوعی ملهم از حادثه عاشورا است.
معاون فرهنگی و هنری موسسه خاطرنشان کرد: اینکه حکومت وقت تلاش بسیاری کردند که حادثه عاشورا در نطفه خفه شود و یکی از دلایل سختگیری ها و قساوت ها همین که کسی جرأت مخالفت با دستگاه حاکم را نداشته باشد، اما بعد از عاشورا جریانات اعتراضی در جهان اسلام به وجود آمد و قیام توابین و قیام مختار از جمله آن است. وی با اشاره به تاثیرپذیری قیام امام خمینی(س) از نهضت عاشورا تصریح کرد: به درستی می توان ادعا کرد که تاکنون هیچ حادثه ای در دنیای اسلام و غیر اسلام اتفاق نیفتاده است که میزان تأثیرپذیری آن از حادثه عاشورا به اندازه انقلاب اسلامی باشد. کمساری افزود: شاهد بر مدعا خطابات و گفتار و سیره امام است که از همان ابتدای مبارزه سخنان ایشان با رویکرد عاشورایی به مردم ارائه شده است و نکته راهبردی امام از عاشورا همانا الهام گیری از حادثه عاشورا است.
پایان بخش سخنان معاون فرهنگی موسسه اشاره به خاطره یکی از یاران امام در زمان حضور ایشان در دفتر تبلیغات اسلامی بود؛ کمساری گفت: در دیدار امام خمینی(س) با علامه امینی، جملاتی از سوی آیت الله امینی(رحمه الله علیه) مطرح شد که بسیار عمیق و اثر گذار است. کمساری افزود: ماجرا از این بود که در دیدار امام با هیأت های مذهبی که علامه امینی هم حضور داشته اند. امام به این هیات ها فرمودند شما باید این گونه حرکت کنید، شاعران و مداحان و خطبایی که دعوت می کنید، باید تاثیرات قیام عاشورا را به درستی برای مردم بازگو کنید…در آن ایام همه از حساسیت ها، ظرافت و تیزهوشی بیانات امام بسیار متحیر شدند. کمساری افزود: این شاگرد امام در ادامه توضیح داد که نوبت به سخن علامه امینی رسید. علامه امینی خطاب به حضرت امام گفت کار من در نوشتن «الغدیر» در مقابل نقش شما در بیدار کردن مردم مانند این است که بنده یک افسر پلیس بر سر یک چهار راه هستم که کار خود را انجام می دهد و شما نقش فرمانده لشکر آن افسر پلیس هستید.
دکتر کمساری تصریح کرد: امام خمینی(س) حرکت خود را با الهام از قیام عاشورا آغاز کرد و از سیره مهم ایشان این بود که همواره بر روضه خوانی، عزاداری های سنتی، حفظ شعائر و گریه کردن برای امام حسین(ع) تاکید می کرد و خود نیز در برابر اولین جمله روضه خوان مانند ابر بهار اشک می ریخت. کمساری با اشاره به اهمیت نوحه خوانی بعنوان اصلی ترین رکن عزاداری خاطر نشان کرد: رکن اصلی روضه امام حسین(ع) شعری است که در مداحی خوانده می شود و قطعا شاعران عاشورایی در جلوگیری از انحراف، اصلاح آسیب ها خط دادن به مخاطب نقش بسیار مهمی دارند. کمساری افزود: به برکت انقلاب اسلامی اکنون شاهد نقش آفرینی اهالی شعر درباره عاشورا هستیم. قرائت غزلی درباره حبیب بن مظاهر پایان بخش سخنان معاون فرهنگی موسسه بود.
بهر رفتن مرکبی چالاک می خواهم، که هست
مقصدی چون آبی افلاک می خواهم، که هست
یار می خواهم که هستی، لقمه ای نان و نمک
جرعه ای از جام اعطینا می خواهم، که هست
تا بفهمم مشرب عرفانیِ چشم تو را
حس و حالی برتر از ادراک می خواهم، که هست
تا نخشکد ریشه مهر تو در باغ دلم
چشم هایی دائما نمناک می خواهم، که هست
چون به رقص آیم به میدان زیر برق تیر و تیغ
ساغری از خون پاک تاک می خواهم، که هست
تا بپیچد صوت محزون تو در گوش دلم
کربلا در کربلا پژواک می خواهم، که هست
در مراسم شب شعر بزرگ عاشورایی “حضور”هفده نفر از شاعران عاشورایی کشورمان از جمله استاد مصطفی محدثی خراسانی شعرخوانی کردند. البته شاعران اغلب شاعران این مراسم جوان و برخی از آنها از خانواده و جانبازان هشت سال دفاع مقدس و مدافعین حرم بودند، نیز در رثای امام حسین(ع) و یاران او شعر سرودند. در این میان احمد علوی از غصب شدن حق علی ها گفت. سید مهدی موسوی شعری در خصوص کسانی خواند که لایق غبار اربعین می شوند. سیده فرشته حسینی(خواهر شهید مرزبان سید میثم حسینی) شعری را به امام زین العابدین، بیمار کربلا، تقدیم کرد که ماند تا راوی بلا شود. فراز ملکیان هم یک غزل از زبان تیر سرود؛ که با این مصرع شروع می شد: «قبول دارم در کربلا ثواب نکردم». برنامه پایانی ابیاتی از سجاد شاکری(فرزند شهید غلامرضا شاکری) بود؛ که در رثای امام حسین(ع) سرود:
شکست قافیه دلربای پیکرها
به روی مصرع نیزه، ردیف شد سرها
صدای آه غزل هم بلند شد، وقتی
وقتی به زیر سمّ ستوران شکست پیکرها
برادری به سر نیزه سنگ می خورد و
ز خیمه مرثیه خوانش شدند خواهرها
یکی یکی همه زن ها کبود شد رخشان
یکی یکی همه آتش گرفت معجرها
بریدن و به زمین خوردن و شکسته شدن
به روح مرثیه اینگونه بود مصدرها
و عمق فاجعه اینجاست، در دل گودال
قصیده ای که غزل شد به لطف خنجرها…
جميع الحقوق محفوظة.